Освітня субвенція для громад Житомирщини: недостатність 25 млн.грн.

На початку року АМУ провела опитування органів місцевого самоврядування щодо пропозицій до освітньої Формули розподілу освітньої субвенції між місцевими бюджетами.
За попередніми розрахунками консультанта з бюджетних питань Асоціації міст України Сергія Гаращука, який працює на Житомирщині в межах проєкту «ПУЛЬС», загальна недостатність по освіті у 2021 році складає близько 40 млн.грн для місцевих бюджетів Житомирської області, в тому числі освітньої субвенції – 25 млн.грн.
40% опитаних громад зазначили прогнозований дефіцит освітньої субвенції у 2021 році та роз'яснила, до чого призводить недостатній обсяг освітньої субвенції:
- запроваджується негативна практика «безкоштовних замін» або уроків, з яких «відпустили» учнів, що призводить до погіршення якості освіти;
- для учнів початкової школи вкрай не вистачає груп подовженого дня.
- видатки на забезпечення індивідуальної форми освіти лягають на місцеві бюджети, що складає в межах 3-5% річного фонду заробітної плати;
- передбачені надбавки педагогічним працівникам виплачуються лише мінімального розміру, що не сприяє підвищенню соціального статусу вчителів.
АМУ обґрунтувує необхідність внесення змін до Формули та представила відповідні пропозиції АМУ:
передбачити окремі показники: |
збільшити коефіцієнти: |
зменшити РНК (розрахункова наповнюваність класів) |
- для вихователів груп подовженого дня; - для педагогічного патронажу; - для заміни тимчасово відсутніх педагогічних працівників; - передбачити показники на утримання пансіонів при ліцеях. |
- поділу класу на групи при вивченні окремих предметів та розрахунку; - на утримання іншого педагогічного персоналу (окрім учителів). |
зокрема, застосовувати окремі коефіцієнти для розрахунку середньої наповнюваності класів шкіл, які розташовані в сільських населених пунктах міських територіальних громад. |
Крім того, АМУ має пропозиції щодо внесення до Формули показників, які стосуються забезпечення функціонування закладу освіти:
- на непедагогічних працівників;
- на харчування пільгових категорій дітей (особливо це стосується громад, що розташовані поблизу лінії розмежування з тимчасово окупованими територіями Донецької та Луганської областей);
- на енергоносії.
Асоціація міст України відстоює позицію, що визначення обсягів освітньої субвенції в держбюджеті має відбуватися:
- на чітких правових підставах: а) на основі Формули, затвердженої до прийняття держбюджету; б) у Формулі необхідно врахувати усі нормативно-правові акти, які регулюють процес надання освіти, щоб забезпечити їх виконання на базовому рівні;
- за Формулою, яка дозволяє забезпечити потреби освітньої галузі громад в повному обсязі (забезпечення повної загальної середньої освіти не повинно залежати від спроможності громад), а також надає можливість підтримати мережу закладів освіти, що знаходиться в стані оптимізації;
- з врахуванням особливостей різних типів громад, що утворилися у 2020 році у зв’язку із новим адміністративно-територіальним устроєм (необхідні нові статистичні дані для визначення щільності учнів, інтервалів для різних коефіцієнтів тощо);
► Презентація «Пропозиції Асоціації міст України щодо вдосконалення Формули розподілу освітньої субвенції» (переглянути).